Kolej krzesełkowa na Czantorię to całoroczny środek transportu, który zapewnia wygodny dostęp do przepięknych widoków i atrakcji w regionie Beskidu Śląskiego. Obsługiwane przez czteromiejscowe krzesełka, kursuje z Ustronia na Wielką Czantorię, oferując niezapomniane doświadczenia turystyczne o każdej porze roku.
Dolna stacja tej nowoczesnej kolejki zlokalizowana jest na osiedlu Polana, co czyni ją dostępną dla wielu odwiedzających. Natomiast górna stacja znajduje się na malowniczej polanie Stokłosica, skąd rozpościerają się zapierające dech w piersiach panoramy okolicznych gór.
Kolej funkcjonuje w ramach ośrodka narciarskiego Kolej Linowa Czantoria w Ustroniu, co sprawia, że jest popularnym miejscem zarówno zimą, jak i latem. Zmodernizowana infrastruktura, wykonana przez renomowaną firmę Doppelmayr/Garaventa-Gruppe, zapewnia komfort i bezpieczeństwo podróży.
Operatorem kolejki jest Kolej Linowa „Czantoria” Sp. z o.o., która dba o to, aby każdy gość mógł w pełni cieszyć się oferowanymi atrakcjami i widokami.
Historia
Kolej krzesełkowa na Czantorię została uruchomiona w 1967 roku jako system z dwuosobowymi krzesełkami, na który pasażerowie mogli wsiadać od października. Od momentu oddania do użytku, kolej ta przeszła znaczną metamorfozę.
W latach 1991–1994, modernizacja, która odbyła się dzięki firmie Tatrapoma a.s., miała na celu zwiększenie jej wydajności, co zaowocowało podniesieniem przepustowości do około 850 osób na godzinę. Wówczas, na trasie kursowało 198 dwuosobowych krzesełek, które przewoziły turystów w malownicze okolice Czantorii.
Latem, podczas jazdy, krzesełka poruszały się z prędkością 1,7 m/s, co pozwalało na komfortowy i relaksujący przejazd. Zimą, kiedy trasa była oblegana przez narciarzy, prędkość zwiększała się do 2,0 m/s, co sprzyjało bardziej intensywnemu użytkowaniu.
Podróż w górę trwała około 16–17 minut w miesiącach letnich, co czyniło ją atrakcyjną formą dotarcia do malowniczych widoków. Silnik napędowy kolei dysponował mocą 160 kW, co podkreśla jego rozwiniętą technologię i efektywność.
W listopadzie 2001 roku w Krajowym Rejestrze Sądowym zarejestrowano nową spółkę, Kolej Linowa Czantoria Sp. z o.o.. Kolej ponownie poddana modernizacji, w grudniu 2006 roku, wprowadziła do użytku nowoczesną kolej krzesełkową z 4-osobowymi krzesełkami. Taki rozwój znacząco poprawił komfort przewozu ludzi i przyczynił się do większej popularności tej atrakcji turystycznej.
Dane techniczne
Czantaoria, jeden z popularniejszych ośrodków narciarskich, oferuje nie tylko wspaniałe widoki, ale również nowoczesny system transportu narciarskiego. Poniżej przedstawiamy dane techniczne kolei krzesełkowej, która znacznie ułatwia dostęp do stoków.
Kolej krzesełkowa | na Czantorię |
---|---|
Długość trasy [m] | 1640 |
Poziom stacji dolnej [m n.p.m.] | 389 |
Poziom stacji górnej [m n.p.m.] | 851 |
Różnica poziomów [m] | 462 |
Podpory trasowe | 15 |
Typ krzesełek | 4-osobowe |
Liczba krzesełek | 86 |
Zdolność przewozowa [osób na godzinę] | 1800 |
Przypisy
- Marek Baran: Koleje linowe i wyciągi narciarskie w Polsce. Historia i dzień dzisiejszy. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, 2010 r., s. 114. ISBN 978-83-7729-036-1.
- Beskidy. Sport Region, wyd. Biuro Podróży „Bartek”, Bielsko-Biała, 2000 r.
Oceń: Kolej krzesełkowa na Czantorię