Ustroń (stacja kolejowa)


Ustroń to ważny węzeł komunikacyjny, który pełni funkcję stacji kolejowej umiejscowionej w malowniczym mieście Ustroń. Miejscowość ta położona jest w województwie śląskim, w sercu Polski. Stacja znajduje się na wysokości 343 metrów nad poziomem morza, co nadaje jej szczególnego uroku oraz wpływa na piękne widoki otaczających krajobrazów.

Ważne jest, aby zauważyć znaczenie tej stacji dla lokalnego transportu, jako że jest ona kluczowym punktem dla podróżnych przybywających do tej urokliwej miejscowości i regionu.

Ruch pasażerski

W niniejszym tekście przedstawiono istotne informacje na temat ruchu pasażerskiego na stacji kolejowej w Ustroniu. Dane te są kluczowe dla zrozumienia dynamiki korzystania z transportu kolejowego w tym regionie.

RokDzienna wymiana pasażerów
201720-49
202220-49

Historia

W dniu 18 grudnia 1888 roku, linia kolejowa z Goleszowa do Ustronia, stanowiąca odgałęzienie Kolei Miast Morawsko-Śląskich, została otwarta z przeznaczeniem dla pociągów towarowych. Celem było wsparcie transportu do ustrońskiej huty. Charakterystycznym elementem tej stacji stał się dwukondygnacyjny budynek dworcowy, który zawierał również mieszkanie dla pracowników kolei, ściśle wpisujący się w styl architektoniczny austriackich dworców okresu.

Na stacji zbudowano jednostanowiskową parowozownię oraz zainstalowano żuraw wodny, co zwiększyło jej funkcjonalność. W 1928 roku, w związku z uruchomieniem nowej linii kolejowej do Polany, odbyła się przebudowa stacji, co wprowadziło szereg udoskonaleń. W trakcie elektryfikacji linii do Wisły, parowozownię oraz żuraw wodny zlikwidowano, a stare semafory kształtowe zastąpiono nowoczesnymi semaforami świetlnymi.

Odbywał się również okazjonalny ruch pociągów zdawczo-manewrowych, które były prowadzone przez lokomotywę SM42, a ich celem były transporty związane z nadleśnictwem, w tym platformy i węglarki. Z okazji stulecia istnienia stacji w 1988 roku, zorganizowano specjalną wystawę filatelistyczną w lokalnym muzeum. Na tę okoliczność stworzono również wyjątkowy okolicznościowy datownik, który służył do stemplowania przesyłek pocztowych.

W obszarze stacji znajdowały się two bocznice kolejowe, które kierowały do Zakładów Kuźniczych oraz do pobliskiego tartaku. W 2003 roku, po kilkuletniej przerwie spowodowanej atakiem korników na lasy beskidzkie, stacja znów zaczęła przyjmować składy towarowe. Charakteryzowała się niskim peronem wyspowym, który wyposażono w wiaty dla pasażerów.

Nieopodal stacji do 2007 roku miał swój początek szlak turystyczny na Równicę oraz Główny Szlak Beskidzki. Niestety, obecnie kasa biletowa oraz poczekalnia są nieczynne. Stacja pełni ważną rolę na linii S6 spółki Koleje Śląskie, która przejęła obsługę tej linii od Przewozów Regionalnych, i to właśnie od 1 czerwca 2012 roku.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
  2. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
  3. Koleje Śląska Cieszyńskiego: Ustroń. kolejcieszyn.pl. [dostęp 22.06.2017 r.]
  4. Koleje Śląskie: Schemat linii komunikacyjnych. kolejeslaskie.com. [dostęp 22.06.2017 r.]
  5. a b PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: Regulaminy przydzielania tras pociągów. 11.12.2016 r. [dostęp 22.06.2017 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":

Ustroń Brzegi | Ustroń Polana | Ustroń Zdrój

Oceń: Ustroń (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.86 Liczba ocen:25